pořádáme

13.09.2021

Kdy použít mapník?

Pokud je mapa vytištěná na obyčejném papíře (v pokynech bývá napsáno "mapa není voduvzdorně upravená") tak nejlépe vždy. Tj. ideálně i na trénink, strkání mapy do mapníku je dobré mít nacvičené! ;-)

Na sobotní závody v Doksech se tiskly mapy na Žaketu a kdo se zúčastnil, měl možnost vyzkoušet voděodolnost mapy na pretexu.

Mapy se tiskly na ofsetu, tj. na velkém tiskovém stroji. Nejdřív se vytisknou archy s čistými mapami a na ty se pak při dalším průchodu strojem natisknou tratě. Nakonec se archy nařežou na jednotlivé mapy.

Z Doks přišel dotaz, jestli neexistuje odolnější barva pro tisk tratí, protože někomu se trať rozpíjela. Možná to někoho také zajímá, tak kopíruju Ivošovu odpověď:

"...Všechny (barvy) jsou od stejného výrobce, ale záleží na pigmentaci, která se pro každý odstín logicky dělá z jiných barevných komponent a každá má odlišný čas schnutí. Nemyslím pro běžné zpracování den po tisku, jako je nařezání, ani pro běžné použití, kdy má člověk pocit, že je tisk pro běžnou manipulaci suchý. Ve skutečnosti barva zasychá určitě týden, někdy i déle. Pokud bys vzal mapu (nebo jakýkoliv tisk) 3 dny po tisku a přejel po něm v tlaku prstem, barvu rozmažeš.

Zde pomůže jediné - delší doba mezi tiskem a použitím, aby barva řádně proschla, ideálně minimálně týden. Což je v OB naprostá iluze :-)
Pomoci se tomu trochu dá i tím, že se mapy po ořezání nenechají jen tak ležet ve štosu, ale 2x denně se prolistují jako třeba když listuješ knížkou. Už to stačí k tomu, aby se mezi listy dostal vzduch a protože barvy schnou oxidací, urychlí se tím proces schnutí.
Občas děláme i to, že pokud se tisknou nějaké velké barevné plochy, projíždíme druhý den po tisku naprázdno celý náklad strojem jen proto, aby se arch po archu celý štos přeskládal a navíc při průjezdu strojem se papír list po listu provětrá tím, že cestuje strojem cca 15 metrů.
Navíc je třeba si uvědomit, že zatímco v mapě je většina barev tištěna rastrem, takže pokrytí plochy je max kolem 50% a jsou to malé tiskové body, které rychle schnou, trať se tiskne ve 100% krytí jako pérovka, takže barvy je tam násobně více a je ve větší vrstvě. Takže déle schne a navíc se tiskne jako poslední.
A v neposlední řadě mapník to vždy zhorší, protože není vodotěsný a udžuje uvnitř vlhkost. Při tisku digitálem bych navíc mapník nedoporučil vůbec, protože barva není jako v ofsetu"zapitá" do podkladu, ale "napečená" na povrch papíru a když zvlhne,má tendenci se na vnitřní stranu zpoceného mapníku obtiskávat a z papíru se vytrhávat.
Takže za mně ideálně ofset na Gprint či pretex a bez mapníku. ..."

Madla